Türkiye Barolar Birliği
 Adli Yardım Yönetmeliği
 
 Resmi Gazete Tarihi: 30.03.2004 Resmi Gazete Sayısı: 25418
 
 
 BİRİNCİ BÖLÜM
 
 Amaç, Kapsam ve Dayanak
 
 Amaç
 
  Madde 1  Bu Yönetmeliğin amacı, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı   Avukatlık Kanununun 176-181 inci maddeleri uyarınca, adli yardımla   ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
 
 Adli yardımın amacı,  bireylerin hak arama özgürlüklerinin önündeki  engelleri aşmak ve hak  arama özgürlüğünün kullanımında eşitliği sağlamak  üzere, avukatlık  ücretini ve yargılama giderlerini karşılama olanağı  bulunmayanların  avukatlık hizmetlerinden yararlandırılmasıdır.
 
 Kapsam
 
  Madde 2  Bu Yönetmelik, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık   Kanununun 180 inci maddesi uyarınca Türkiye Barolar Birliği hesabına   aktarılan paraların, barolar arasında dağıtımı ve kullanılması ile adli   yardım bürosunun kuruluşunu, görev ve yetkilerini, görevlendirilecek   avukatların ve ücretlerinin belirlenmesini, işleyişini ve denetimini   kapsar.
 
 Hukuki Dayanak
 
 Madde 3  Bu Yönetmelik 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 176-181 inci maddeleri uyarınca düzenlenmiştir
 
 İKİNCİ BÖLÜM
 
 Genel Hükümler
 
 Adli Yardım Bürosu ve Temsilcisi
 
  Madde 4  Her baro merkezinde, baro yönetim kurulu tarafından belirlenip   görevlendirilecek, yeterli sayıda avukattan oluşan bir adli yardım   bürosu kurulur. Baro yönetim kurulu ayrıca, baro merkezi dışında, avukat   sayısı beşten fazla olan her yargı çevresinde bir avukatı, adli yardım   bürosu temsilcisi olarak görevlendirebilir. Gerektiğinde, yeteri kadar   temsilci yardımcısı da görevlendirilir.
 
 Adli yardım bürosu ve  temsilcileri, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı  Avukatlık Kanununda  öngörülen görevler ile baro yönetim kurullarının  Avukatlık Kanunu ve  Yönetmelikler çerçevesinde vereceği görevleri yerine  getirirler.
 
  Adli yardım bürosu ve temsilcileri, işlerini adli yardımdan sorumlu  baro  yönetim kurulu üyesinin sorumluluğunda ve denetiminde yürütürler.
 
  Adli yardım bürosu ve temsilcilerine, hizmetin yürütülebilmesi için  adli  yardım ödeneğinden karşılanmak üzere yeterli mekan, büro donanımı  ve  personel sağlanır.
 
 Barolar, avukat stajyerlerine, adli yardım bürosu ve temsilciliklerinde eğitim amacıyla geçici süreli görevler verebilirler.
 
 Adli Yardım İstemi
 
  Madde 5  Adli yardım istemi, hizmetin görüleceği yer adli yardım   bürosuna ve temsilciliklerine yapılır. Başvurularda, adli yardım başvuru   formu doldurulur ve adli yardım esas defterine kaydedilir.
 
  Adli yardım bürosu ve temsilcilikleri, istem sahibinden gerekli bilgi ve   belgeleri ister, istemin haklılığı konusunda uygun bulacağı  araştırmayı  yapar, gerektiğinde karar verir. Bu araştırmada, kamu ve  özel kurum ve  kuruluşları, adli yardım bürosuna ve temsilciliklerine  yardımcı olurlar.
 
 Adli yardım isteminin reddi halinde istemde  bulunan; tebliğden itibaren  on gün içinde yazılı veya sözlü olarak baro  başkanına başvurabilir. Baro  başkanı yedi gün içinde karar verir, bu  karar kesindir. Süresinde karar  verilmediği taktirde talep ret edilmiş  sayılır.
 
 Adli yardım görevi serbest çalışan avukatlara eşitlik ilkesi esaslarına göre verilir.
 
 Adli Yardımın Yapılışı
 
  Madde 6  a) Adli yardım isteminin kabulü halinde, durum bir tutanakla   tespit edilir. İstem sahibinden, işin sonunda maddi bir yarar elde   etmesi halinde, avukata ödenen para ile elde edilecek maddi yararın   %5ini baroya ödeyeceğine; adli yardım isteminin haksız olduğunun   sonradan anlaşılması halinde, görevlendirilen avukata ödenen ücretin iki   katı ve yapılmış masrafları yasal faizleri ile geri vereceğine ilişkin   taahhütname alınır.
 
 Vekaletname masrafı adli yardım faslından ödenebilir.
 
  Yargılama giderlerini karşılayamayacaklar için 18/6/1927 tarihli ve  1086  sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 465-472 nci maddeleri   gereğince adli müzaheret talebinde bulunulur. Bu talebin reddi halinde   ilgilisi, avukatlık ücreti dışındaki diğer yargılama giderlerini   karşılamak durumundadır. Aksi halde, adli yardım istemi reddedilebilir.
 
  Ancak, yargılama giderlerinin karşılanamayacağının açıkça anlaşılması  ve  adli yardım talebinde bulunanın haklılığı açısından kesin veya  kuvvetli  bir kanı oluşması halinde, adli yardım bürosunun veya adli  yardım  temsilcisinin önerisi üzerine baro yönetim kurulu kararıyla adli  yardım  fonundan karşılanır.
 
 Davanın reddi halinde iade olunacak harç, adli yardım fonuna aktarılır.
 
  b) Adli yardım isteminin kabulüyle, gerekli iş ve işlemleri yapmak ve   yürütmek üzere bir veya birkaç avukat görevlendirilir. Görev yazısının   bir örneği de istem sahibine verilir ve gerekli bilgi, belge ve   vekaletname ile birlikte görevlendirilen avukata başvurması istenir.   Görevlendirilen avukat, görevlendirme yazısının, işe ve ilgiliye ait   bilgi, belge ve vekaletnamenin, adli müzaheret istemi reddedilmiş ise iş   için zorunlu masraf avansının kendisine ulaşması ile avukatlık   hizmetlerini yerine getirmek yükümlülüğü altına girer.
 
  Görevlendirilen avukatın yükümlülüğü, istek sahibinin hizmetin   görülebilmesi için gerekli belge ve bilgiler ile avukatlık ücreti   dışındaki zorunlu yargılama giderlerini vermemesi veya vekaletname   vermekten kaçınması ile sona erer. Görevlendirilen avukat, bu durumu   gecikmeden, kendisini görevlendiren adli yardım bürosuna ya da   temsilciliğine bildirir.
 
 c) Görevlendirmede, avukatların mesleki faaliyet alanlarına ilişkin beyanları dikkate alınır.
 
  d) Görevlendirilen avukat, bu işi yapmaktan haklı bir neden olmaksızın   çekinmek isterse, görevin kendisine bildirildiği tarihten itibaren on   beş gün içinde, o işin tarifede belirlenen ücretini baroya ödeyerek   görevden çekilebilir.
 
 e) Görevlendirilen avukat, 19/3/1969  tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık  Kanunu hükümlerine göre işi sonuna  kadar takip etmekle yükümlüdür.  Bağlantı ve ilişki bulunsa bile başka  dava ve icra takipleri veya  benzeri hukuksal işlemler, görev konusu iş  kapsamında kabul edilmez.
 
 f) Adli yardım bürosu ve  temsilcilikleri, görevlendirilen avukatın  hizmeti yerine getirmesi ile  ilgili aşamaları izler. Avukat, işin hangi  aşamasında olursa olsun,  kendisinden istenen bilgi ve belgeleri vermek  zorundadır. Hizmetin  sonunda da, bu konudaki raporunu ve hizmetin sona  erdiğini gösterir  belgeleri adli yardım bürosuna ya da temsilciliğine  iletir.
 
 Ödenecek Ücret
 
  Madde 7  Adli yardımla görevlendirilen avukata, görevlendirmeye konu iş   için asgari ücret tarifesinde gösterilen maktu ücret peşin ödenir.  Aynı  işe birden fazla avukat görevlendirilemez. Ancak görevden çekilen   avukatın yerine yeni görevlendirilen avukata ayrıca ücret ödenir.
 
  Ceza davalarında şahsi davacı ve müdahil vekiline, 1412 sayılı Ceza   Muhakemeleri Usulü Kanunu gereğince yapılacak hukuki yardımlar için   avukatlık ücret tarifesinde belirlenen maktu ücret ödenir.
 
  Yargıtayda görülecek duruşmalı işlerde ayrıca, Ankaraya gidiş-geliş   otobüs ücreti ödenir. Adli yardımdan yararlananın veya vekilinin talebi   halinde Ankara barosundan görevlendirilecek avukat aracılığı ile   Yargıtaydaki duruşma takip edilebilir.
 
 Tüm masraflar belgeye dayandırılır. Belgesiz ödeme yapılamaz.
 
  Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi için, bu mahkemenin kendi adli yardım   kuralları uygulanır. Bu yönetmelik uyarınca ödeme yapılamaz.
 
 Adli yardım görevini haklı nedenler dışında tamamlamayan avukat, aldığı ücretin iki katını baroya ödemekle yükümlüdür.
 
 Adli Yardım Bürosunun Gelirleri
 
 Madde 8  Adli yardım bürosunun gelirleri şunlardır:
 
 a) Türkiye Barolar Birliğinden baroya gönderilecek adli yardım ödeneği,
 
 b) Kamu ve özel kurum ve kuruluşlarından, il veya belediye bütçelerinden baroya yapılan yardımlar,
 
 c) Bu amaçla yapılan her türlü bağışlar,
 
 d) Adli yardım görevlerinden çekilen ve haklı neden olmaksızın hizmeti sonuçlandırmayan avukatlardan geri alınan ücretler,
 
 e) Taahhütname gereği ilgiliden alınan paralar,
 
 f) Yardımdan yararlanan ilgili lehine ilamda belirlenen harca esas değerin %5i .
 
 Adli Yardım Bürosunun Giderleri
 
 Madde 9  Adli yardım bürosunun giderleri şunlardır:
 
  a) Adli yardımla görevlendirilecek avukatlara ödenecek ücretler ve   zorunlu yol giderleri, gerektiğinde vekaletname, dava harç ve   masrafları,
 
 b) Büro personelinin ücretleri,
 
 c) Büro donanımı, kırtasiye, kira ve diğer giderler.
 
  Adli yardım paraları, münhasıran adli yardım hizmetlerinde kullanılır  ve  baro bütçesinin ayrı bölümlerinde gösterilir. Bu bölümden kalan  gelir  fazlası, bir sonraki yılın aynı faslına aktarılır.
 
 Adli Yardım Parasının Barolara Dağıtımı
 
  Madde 10  Türkiye Barolar Birliği, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı   Avukatlık Kanununun 180 inci maddesi uyarınca tahsil edilen parayı   bütçesinin adli yardım faslına aktararak, bankada açacağı ayrı bir   hesapta toplar. Bu hesapta toplanan paranın % 10 u Türkiye Barolar   Birliğinin adli yardım giderleri ve adli yardım dengeleme fonu için   ayrılır, kalanı barolara gönderilir.
 
 Her baroya (5) temel puan verilir. Verilen (5) temel puana;
 
 a) Her (25) üye avukat için (1) puan,
 
 b) Her (50 000) nüfus için (1) puan,
 
 c) Kalkınmada öncelikli yöre barolarına (3) puan,
 
 eklenerek adli yardım ödenek puanı saptanır.
 
 Puanlamada 0.5in altındaki küsuratlar dikkate alınmaz, bunu aşan küsuratlar ise (1) puana tamamlanır.
 
 Barolara gönderilecek adli yardım payı aşağıdaki şekilde hesaplanır:
 
  
     
 
 TBB toplam adli yardım parası X 0.90 X baro adli yardım ödenek puanı
 
 Baro adli yardım ödeneği =
     
 
 Tüm baroların adli yardım puanları toplamı
 
 Yıl içinde barolara gönderilmiş olan ödenekler, yıl sonunda barolara ayrı ayrı bildirilir.
 
  Barolar, kendi paylarına düşen adli yardım ödeneğinin yıl içinde  bitmesi  halinde, adli yardım bürosunun gerçekleşen harcamalarını,  ödeneğin  gerekçesini ve bekleyen işleri içeren rapor ile Türkiye  Barolar Birliği  adli yardım dengeleme fonundan ek ödenek  isteyebilirler. Türkiye Barolar  Birliği yönetim kurulu tarafından,  istemin uygun bulunması halinde ek  ödenek gönderilir. Barolara  gönderilen ödenek yıl içinde kullanılmaz ise  bir sonraki yıla  aktarılır.
 
 Barolar her yılın sonunda adli yardım yıl sonu  raporu düzenleyerek  Türkiye Barolar Birliğine gönderirler. Türkiye  Barolar Birliğindeki  kayıtlar ile bu raporlar esas alınarak hesap  mutabakatları sağlanır.
 
 Barolara tahsis edilen ödenek, dört  taksit halinde ödenir. Barolar  kendilerine tahsis edilen ilk ödemeden  sonra üçer aylık rapor düzenler  ve Türkiye Barolar Birliğine gönderir.
 
  Raporların Yönetmeliğe uygunluğu tespit edildikten sonra bir sonraki   ödeme yapılır. Takip eden diğer ödemelerde de aynı usul uygulanır.
 
 Adli Yardım Bürolarının Denetimi
 
  Madde 11  Baro yönetim kurulu, adli yardım bürosu ve temsilciliklerinin   çalışmalarını her zaman denetleyebilir. Baro denetçileri ayrıca mali   açıdan adli yardım bürosu ve temsilciliklerini de kapsayan   çalışmalarını, her 2 ayda bir düzenleyeceği raporla, baro yönetim   kuruluna bildirir.
 
 Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
 
 Madde 12  14/11/2001 tarih ve 24583 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Adli Yardım Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
 
 Yürürlük
 
 Madde 13  Bu Yönetmelik 10/3/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
 
 Yürütme
 
 Madde 14  Bu Yönetmelik hükümleri Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu tarafından yürütülür
 
 
 30.3.2004 tarih ve 25418 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.